tripramona.reismee.nl

Buspech; check! Strand; check! Trinidad; check!

Het zat er aan te komen met alle busreizen die we inmiddels gemaakt hebben; buspech! 45/60min voor aankomst in Trinidad begeeft de bus het in Sancti Spiritus, na ongeveer 10x te zijn uitgevallen die nacht. We worden gedropt op het station en de bus gaat, met de chauffeurs, naar de garage. Zit je dan, zonder je tassen, mét gelukkig wat kleingeld, tussen de straathonden met gezwellen. En dan is het cirkeltje weer rond: reizen is wachten, geduld en nog eens wachten!

Na ruim 2 uur keert de bus terug. 'Bamos bamos' wordt er geroepen en dat laten we ons niet nog een keer zeggen! Vlak voor we het busstation binnen rijden zien we een man staan met papiertje Ramon en Susana. Hij stond al vanaf 6 uur te wachten, inmiddels is het 11 uur. We wilden eigenlijk een andere casa nemen, maar konden het niet over ons hart verkrijgen aangezien deze man zo lang op ons had staan wachten. We stellen ons voor en zien een licht getinte Cubaan, blauwe ogen en wat gouden tanden. Hij leidt ons door zijn huis. Een trap omhoog vinden we onze kamer en nog een trap hoger een heerlijk dakterras met schommelstoelen. Vanaf hier wijst hij rondom de toeristische trekpleisters aan en probeert hij nog wat te verkopen. Met 'maybe later' schepen we hem af. Eerst het dorpje maar verkennen.

Ook dit stadje is weer anders. Hier zitten dus alle toeristen!! Op een enkele 'pssst' en 'mi amora' zijn de mannen hier ook minder irritant.

De wegen bestaan uit keien, wat lastig te belopen, maar doet echt aan als een vakantieplaatje. Veel paardjes die door de stenen klik-klakkend voorbij komen. Deze dag is trouwens een hele bijzondere dag voor Cuba, want het embargo is vervallen. Op straat natuurlijk hét nieuws van de dag al merk je er niet heel veel van als buitenstaander. Bijzonder om op juist dit moment in Cuba te mogen zijn, in nog redelijk pure staat van het echte Cuba, die na deze dag wel eens heel erg veel kan gaan veranderen in vele opzichten. Een voorrecht om op het op deze manier te mogen meemaken!!

De volgende dag vertrekken we na een stevig ontbijt richting playa ancón. Heerlijk een dagje strand, de eerste van deze vakantie. We moeten wel beetje bruin terugkomen na 5,5 week overwinteren aan de Caribische zee toh? ;-) Er staan wat resorts maar aan drukte valt het reuze mee. Heerlijke zee, zeesterretje, wit zand, briesje, zonnetje...vakantieman!? Lekker hè!?

Lekker ontspannen 's avonds op zoek naar een leuk eettentje. Op straat wordt je natuurlijk van links en rechts met menukaarten 'bestormd' dus aan keuze geen gebrek hier. Met een rummetje cola (Cuba Libre) sluiten we dag af met sterren kijken op ons dakterras. De wekker gaat weer vroeg namelijk, voor een toeristisch tripje met een oude trein door de vallei. De rails worden nog dagelijks gebruikt door forenzen. Het uitzicht is super! We maken 2 stops, de eerste in Manaca Iznaga. Een heel klein dorpje met een toren met geschiedenis. Onderweg naar de toren is de weg gevuld met souvenirs kraampjes met allemaal dezelfde spulletjes ;-) na een klein half uurtje tjoekt de trein verder naar de andere toeristische stop; een restaurantje waar je ook kunt paardrijden. Als een kudde domme toeristen lopen we een rondje maar iedereen is na een 10 minuutjes wel uitgekeken. De stop duurde echter 1,5 uur dus we gingen ons vermaken met het mooie uitzicht. Wij zouden wij niet zijn als we wel weer iets geks aan zouden trekken; en ja hoor, we raken aan de 'praat' met een dove (licht gehandicapte) cowboy. Met wilde handgebaren, over and over again, vertelt hij van alles over z'n paard, z'n chickies, dat hij niet van Chinezen houdt and so on... Internationale taal, handen en voetenwerk, nog nooit zo'n goed gesprek gehad, haha!

's Avonds stonden Tries & Kees plots op de stoep voor onze casa; surprise! We zouden hen in Havana meeten, maar ze waren met de auto naar Trinidad gekomen. Zo klein als de wereld is bleek die avond nogmaals toen Suus een oud-collega tegen kwam vd pizzeria (Joost) op de trappen bij Casa de la Musica. Heeel toevallig, heel bizar ha! Met z'n allen, samen met nog 2 Belgen en 2 Nederlanders hebben we het laat gemaakt met de nodige rummetjes! [x] stappen in Cuba, check!