tripramona.reismee.nl

Partyboot naar het paradijs!

De dagen dat we geen zon/strand hebben gezien halen we de komende dagen dubbel en dwars in. Na jaco en quepos, op naar montezuma. Dit betekent een klein stukje met de Ferry. In de ochtend vertrekken we vroeg, half 6 zitten we in de bus om de Ferry van 9 uur te halen. Met de bus komen we kwart over 8 aan in de havenstad en hebben dus 3 kwartier om naar de Ferry te lopen. Ohwww...dat halen we makkelijk! Iedere 'taxi??' slaan we af en lopen op een rustig tempo richting het bootje..een kwartier voordat-ie vertrekt moeten we toch nog even een eindsprintje trekken (met backpack en al in de brandende zon)...zohw...ticket, zitplekkie...klaar om te gaan! Tijdstip is meer een minimale richtlijn...we vertrekken rond half 10.

Het is druk op de boot. Het is er net zo 1 als die bij ons tussen de schiereilanden en het vaste land, alleen dan met keiharde muziek...hele families gaan een dagje stand aan de overkant doen, echt een uitje en dat kun je zien aan de blije gezichten en de spullen die ze meeZeulen. Oma's die meedansen op de beat van de muziek..een ware partyboot!

Binnen een uur zijn we Ad overkant, een half uur later dan afgesproken...dus nu maar hopen dat de bus er nog staat. Ja hoor, goed geregeld voor ons...wat minder voor de mensen die deze bus verderop nemen, want die moeten nog eventjes wachten. Om in montezuma te komen, moeten we weer een stukje de bergen door. De hobbelwegen, overal zand en bloedhitte waar je telkens het gevoel hebt 'nokkie' te gaan...begint te wennen.

Langs een een voetbalveld en over een pad met keien (niet handig op slippers, maar ideaal voor leedvermaak) vinden we onze hostel 'pura vida'....toepasselijk hier en icm met de setting klopt het helemaal. Overal bloemen, hangmatjes en leuke houten kamertjes met een groot gezamenlijk balkon.

De kamers zijn wat minder schoon (gezien de bug die we in de hoek van de kamer vinden....ohwnee...een Beatle hebben we inmiddels geleerd van die Amerikaanse knul!). De ventilator kan maar op 1 stand en die heet turbo. Dat is ook wel nodig met 32 graden, maar had er f een stofdoekie overheen gehaald ofzo...Moon met der astma. De medebewoners zullen wel gedacht hebben: zij wel gordijnen? En waarom doen ze die telkens open en dicht? Nee, geen gordijnen medebewoners...enkel het geluid van Moon der fluitje/pompje!

Die avond door het kleine dorpje richting een druk bezochte soda (waar je dus goedkoop kunt eten en veel backpackers vindt). Na het eten overgestoken naar bar chico's. De enige 'bar' (zonder restaurant zeg maar) waar je wat kunt drinken. Ad bar maar een cocktailtje...voordat we willen vertrekken krijgen we van de eigenaar nog een refill. Handig bedacht natuurlijk, want door ons Ad bar stroomt het publiek binnen ;-)

De volgende dag een hike richting de watervallen. Het is een hele klim over keien, langs boomstronken omgoog en het springen over beekjes. Langs rotsen (aan een touw die ze daar hebben gespannen en vol vertrouwen datie het niet begeeft wanneer wij eraan hangen), weer naar beneden...en daar? Zo warm dat we het hadden...maar een heerlijke waterval met koud meer. Het is een toeristische hotspot, maar dat maakt niet uit...heerlijk vertoeven hier! Wat Costa ricaanse gasten die vanaf halverwege de waterval naar beneden springen...een showtje waar iedereen naar kijkt en voor klapt.

Daarna heerlijk strand, net als de dag erna om ons kleurtje beetje bij te werken. Op het strand zijn we de gelukkige toeschouwers van het te water laten van ongeveer 100 baby schildpadjes. Heel bijzonder om mee te maken! En grappig om te zien dat ze precies weten welke kant ze op moeten (al in de bak waar ze eerst in zitten). Vrijwillig worden de eitjes opgevangen en onder toezicht gehouden tot ze uit komen. Met 's avonds een diner aan zee, om ons jubileumpje van 4 jaartjes te vieren, is het weer een mooi dagje Costa Rica geweest.

Iedere laundryservice in montezuma heeft overigens een unique sellingpoint...jammer dat het niet meer uniek is omdat iedereen elkaar opvolgt 'fast dry'. Niet zo gek met de warmte daar, haha. Maar ze hebben nog een trucje...het voetbalveld...dat niet wordt gebruikt waarvoor het normaal gesproken is bedoeld...maar een handige plek om de natte was uit te spreiden, zodat de het allemaal nog faster dry'en wil.

Schone, snel droge was...die wel wat naar knoflook ruikt omdat wassen en koken in dezelfde ruimte wordt gedaan!

Na 3 nachtjes en veel te hebben genoten van de sfeer hier in het dorpje...'pura vida', op naar de volgende plek: mal pais/santa teresa! Door een foutje i.h systeem bij booking.com of de eigenaren, hebben we daar een luxe kamer met zwembad voor $40 ipv $120. Zo'n 16 uur van te voren kregen we te horen dat er een fout was gemaakt en dat de kamer duurder was dan dat we dachten. We hadden al beetje boven ons budget neergeteld (hadden we er voor over hoe het eruit zag + zwembad), maar 3 x zoveel is wel beetje meer. Klacht gedaan en geregeld! Voor de prijs gekregen waarvoor we 'm geboekt kregen! Je krijgt wat je verdient zeggen ze toch altijd? ;-) geluk bij een ongeluk..genieten!!

Pura vida!