tripramona.reismee.nl

Feeling hot, hot, hot! In Jac贸!

Na wat frisse dagen nu wel echt toe aan wat warme stranddagen, en warm is het!! Na een zweterige busrit van 5,5 uurtjes merkten we al gauw dat het weer aan de Pacifische kust compleet het tegenovergestelde van in de bergen was. De graden op de teller in de bus namen toe met de kilometer...tot zo'n 35 graden. Zonder ontbijt was het laatste uurtje even 'stil zijn' tegen elkaar en verstand op 0. Gezellige harries met z'n 2 ;-) Gelukkig is de natuur hier zo mooi!

We hebben hier een hostel genaamd Casajungla, waarschijnlijk vanwege de jungle-achtige tuin. Terwijl de kamer klaargemaakt wordt hang ik in de schommel en is Ramoon op ontdekking in de tuin, op zoek naar gekke diertjes. "Ik hoor wat!" Verschillende soorten hagedissen en vogeltjes laten zich zien. De eigenaar vertelt een paar dagen later dat ze kortgeleden een toekan in de tuin hadden en dat er een wasberenfamilie op de bovenverdieping leeft. De Argentijnse familie van de hostel is super gastvriendelijk. Die middag brengen we door op het donkere strand van Jac贸 waar je veel surfers ziet. Even afkoelen in het water...warm water!

De avond gaan we het dorpje in wat lekker druk is door de vele winkeltjes en restaurantjes. Het schijnt dat hier een beetje de Amerikaanse expats komen..helaas ook voor de betaalbare vrouwen/meisjes.. Tijdens het eten worden we er al direct mee geconfronteerd. Een man van in ieder geval in de 70 zit aan tafel met een meisje van ongeveer 15 jaar. Hand in hand, strelend, zij wat afkerend.. Wij zitten natuurlijk eerste rang (altijd het geluk voor de beste plekjes ;p). En vrouw aan een tafel tegenover ons kan ook d'r ogen er niet vanaf houden (met afschuw naar de man), wat het voor ons weer wat grappig maakte. Gewoon openbaar zie je dit dus voorkomen. De obers zien ons het stel nagapen als ze weggaan en zeggen lachend "father and daughter".. Hmhm.. Zij zijn het schijnbaar gewend.

De dag er na wederom strand en relaxen. Bij het hostel ontmoeten we een New Yorkse meid waar we wat mee kletsen en ook de volgende avond gezellig een praatje mee maken over Nederland, culturen en Amerika. Altijd interessant en leuk om de verschillen te bespreken. Die dag op het strand eindigt in een prachtige zonsondergang met een koud biertje er bij. Kids met ooit witte kleren en sokjes (nu zwart van het donkere strand) rennen achter hondjes aan. Een vrouw naast ons geniet ook van het gehele plaatje, terwijl ze "don't fck my dog" roept...wat ook gelijk de ijsbreker is voor een lang gesprek over de Tico's (Costa Ricanen) en Nica's (mensen uit Nicaragua). Een beetje aangeschoten vertelt de vrouw van alles en nog wat over haar leven, terwijl ze bijna haar rolmops-hondje (bang om gefckt te worden door de andere hondjes) in de fik steekt met haar sigaret..

Ook de volgende ochtend hebben we weer n schouwspel. Dit x bij de bakker op het terras. Een donkere vrouw staat al etend te dansen in de bradende zon, midden op straat. Al snel hebben we haar dus in de gaten en zien we dat haar rokje boven haar billen hangt.. Een beetje vreemd toch? Na al het eten en drinken, komt er natuurlijk 'n plasje. Nouja plasje...hogedruk straal, al hurkend op straat, half tussen wat auto's en mensen, een keiharde plas. Zien we dit nu goed? Ja.. De vrouw van de bakker kijkt ons aan en haalt haar schouders op "Everyday the same". Een duidelijk, best wel tragisch, drugsgevalletje.

Anyway, wij op naar het strand. In Jaco hebben we gelukkig een paar oude cruisers tot onze beschikking waarmee we lekker kunnen, juistja, cruisen! Ook wel nodig want onze slaapplek is 5 minuutjes fietsen van het centrum. Fietsen hoeven hier nog niet op slot. Dus elke dag lekker op de fiets van plekje naar plekje. Grappig is het statiegeld wat we even dachten te gaan innen bij de supermarkt. Braaf leveren we onze flesjes van glas in, krijgen een bonnetje, gaan in de rij staan met het bonnetje maar krijgen vervolgens een vragend gezicht "Que?"... De mensen achter ons de rij proberen met halfgebakken Engels ons te helpen "You need beer!" Wij "No, we don't need beer" "Yes, you need beer". Maar blijkbaar kon je dus alleen statiegeld krijgen als je precies hetzelfde weer kocht als waarvoor je het inleverde... Logica? Conclusie: geen statiegeld ;-)

's Avonds zijn we op zoek gegaan naar een lekker eettentje, net even anders dan anders. Want toch wel veel restaurants/soda's bieden hetzelfde menu aan. Et voil脿!! Ons oogt valt op 'the wok'. Goeie naam wel. Vast geen all you can eat hier, maar wel het proberen waard. En dat was het zeker!! Nog aan het nagenieten van hun Aziatische kookkunsten. The Wok bleek van een Nederlandse vriendelijk man te zijn. Je vindt ze ook overal h猫?!

Laatste dagje Jaco biedt ons tevens strand! Vervelend wel.. De ochtend erna vertrekken we met de bus naar Quepos. Nog iets meer naar het zuiden. Hasta luego!