tripramona.reismee.nl

Stadsleven Santiago

De laatste dag in santiago komen de mensen minder op ons af dan gisteren. Misschien omdat Ramona dit keer een vestje heeft aangedaan (tattoo). Ondanks dat de mensen nu minder redenen hebben om je aan te spreken, vinden de oplichters altijd wel hun manier. Ze blijven je de hele dag in de gaten houden...guess what...wij jullie ook! Hier zijn de mensen opdringerig en vind je in deze 2 na grootste stad veel armoede. De luchtkusjes in Varadero zijn niets vergeleken met het fluiten, gehijg en het laten zien van de tong.

Opvallend is ook het sextoerisme. Waarschijnlijk omdat je niet zoveel toeristen hier ziet (vergeleken met populaire vakantiebestemmingen dan) valt het meer op. Je ziet direct wie een toerist is. Aan het parque cespedes heb je een hotel met balkon waar je koffie kan drinken en een goedkope hap (hotel Gran Casa). Er staat beveiliging bij de trap, dus het is een mooie uitvalbasis om even bij te tanken van alle prikkels. Ook heb je een mooi uitzicht op het plein en kun je heel goed zien hoe de hoertjes en oplichters te werk gaan en hoe ze je dus ook vanaf hier op het balkon in de gaten proberen te houden. Al snel merken we op dat het balkon ook de plek is waar mannelijke toeristen eerst een drankje met Cubaanse mannen en vrouwen komen drinken voordat de betaalde seks gaat plaatsvinden. De pooier heeft Suus ook al gespot. Zoveel te zien dat zelfs Suus haar observeertechnieken inzet.

Na het centrum te hebben gezien lopen we richting de haven. Misschien is daar nog wat te zien? Hier kom je meer tussen de lokale mensen en worden prikkende ogen van mannen op straat al snel naroepen en meelopen. Pfff, maar weer terug.

We lopen naar Casa de La Trova. Hier kun je voor nog geen euro luisteren naar tradionele oude Cubaanse muziek, er treden dag en nacht bandjes op. Op het moment dat we gaan zitten prikken de ogen alweer en zit er binnen 10 seconden iemand naast me die duidelijk teveel gezopen heeft en een aantal maanden geen douche heeft gezien. 'Onopvallend' staat ook niet in haar woordenboek volgens mij, want ze zit scheef op haar stoel met haar ogen op ons gericht (nog veel aan 'observeertechnieken' te leren dus;-)). Omdat ik toch f zeker wil weten of het klopt wat ik in mijn ooghoeken zie, kijk ik heel...heel eventjes snel rechts van me. Twee grote bruine ogen kijken me aan en een aantal gele tanden lacht ze bloot. 'Where youuu frrraaaaaahmm'...en opnieuw worden de tanden zichtbaar, alleen dit keer komt er een lucht vrij die ik nog nooit eerder geroken heb en hoop nooit meer te ruiken. Ik vermoed dat ze een verrotte rat gegeten heeft en dat haar maag moeite heeft dit te verteren. Ik schud mijn hoofd en probeer te genieten van de muziek die gespeeld wordt, alleen erg lastig met iemand naast me die me blijft aanstaren, icm de verrotte lucht waar ik me niet meer voor kan afsluiten. Al snel neem ik het gestaar over en kijk ik net zolang Suus aan totdat we oogcontact hebben. 'Gaan?!!!' is voor Suus duidelijk genoeg om te weten dat dit NU betekent. We vertrekken vanuit hier weer naar onze casa.

Weer een dag vol indrukken, hele mooie maar ook een beetje mindere (mensen die echt arm zijn, honger hebben en zich moeten verkopen voor geld). Het unieke wat de stad te bieden heeft met z'n prachtige kathedraal, de mooie muurschilderingen, de vele eetkraampjes op straat, muzikanten overal en de mensen die zich vermaken op straat door dans en spelletjes op het plein. In contrast met de prikkende ogen en tekens van oplichterij en seks(toerisme). Een sterke cultuur, waarbij je wel merkt dat je als 2 'vrouwen zijnde' rondreist.

We besluiten de volgende ochtend naar Holguin te reizen. Via Noris en Pedro (de eigenaren van de casa particulares) regelen we een taxi naar het station. 6 uur in de ochtend staat Noris eieren voor ons te bakken, staat er ananas, banaan, papaya, fruitdrank en koffie voor ons klaar. Wat een laiverd ;-) na een foto'tje vertrekken we naar het station in een heuse Lada (dacht dat ze niet meer bestonden, maar hier in overvloed, ze vallen nog net niet uit elkaar, heerlijk!). Op naar Holguin, met een ritje van ongeveer 4 uur.

Santiago niet te vergelijken met Varadero...wat zal Holguin ons brengen?

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!